Mieszkańcy naszej gminy mogą otrzymać dofinansowanie na usunięcie z domów i budynków gospodarczych materiałów zawierających azbest oraz na zmianę systemu ogrzewania, a więc na pozbycie się starych pieców, które nie spełniają już obowiązujących norm. Aby otrzymać pieniądze na pozbycie się „kopciucha” albo azbestu trzeba w Urzędzie Gminy Cedry Wielkie złożyć stosowny wniosek. Pierwszy nabór wniosków będzie trwał od 20 do 30 kwietnia. W przypadku niewykorzystania przeznaczonych na ten cel środków z budżetu gminy, ogłoszony zostanie drugi nabór wniosków.
- W zeszłym roku z dofinansowania na likwidację starych pieców skorzystało 28 gospodarstw domowych. Mam nadzieję, że zainteresowanie uzyskaniem takiego wsparcia będzie podobne także i tym roku, tym bardziej, że zgodnie z „uchwałą antysmogową” właściciele pieca nie spełniającego wymagań w zakresie standardów emisyjnych odpowiadających kl. 3 zobowiązani są do jego wymiany do 1 września 2024 r. Dodam, że w tym rok w budżecie naszej gminy na ten cel zostało przewidziane 20 tysięcy złotych. Zachęcam więc mieszkańców do skorzystania z dofinansowania. Pozbądźmy się kopciuchów, a nasze powietrze będzie czystsze – namawia Janusz Goliński, wójt gminy Cedry Wielkie.
Dotację w kwocie 1000 zł można uzyskać w przypadku likwidacji starego, nieefektywnego kotła na węgiel i drewno, który wymieniony zostanie na nowy, spełniającego nowoczesne standardy kocioł opalany węglem lub biomasą, ogrzewanie gazowe, elektryczny systemem grzewczy, kocioł gazowy lub pompę ciepła.
To nie jedyne dofinansowanie, po które sięgnąć mogą mieszkańcy.
- Na terenie naszej gminy jest jeszcze bardzo dużo gospodarstw, w których znajdują się jeszcze zabudowania pokryte szkodliwym dla zdrowia azbestowym eternitem. Na jego usunięcie również można otrzymać dofinansowanie nawet do 80 procent kosztów kwalifikowanych – maksymalnie 3500 zł – dodaje Janusz Goliński.
Dodajmy, że w roku ubiegłym z takiej możliwości skorzystało 6 gospodarstw, łącznie uzyskując 16 348,44 zł, a w tegorocznym budżecie zarezerwowano 25 tys. zł.
Wniosek o udzielenie dotacji powinien zawierać dane wnioskodawcy, lokalizację i charakterystykę zadania, oświadczenie wnioskodawcy o posiadanym tytule prawnym do nieruchomości, w tym zgodę współwłaścicieli i zestawienie wydatków planowanych na realizację celu. Do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, dokumentację fotograficzną. W przypadku ubiegania się o dotację na usuwanie i unieszkodliwianie odpadów, zawierających azbest, zgodnie z ustawą o odpadach do wniosku należy dołączyć także: „Ocenę stanu i bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” oraz „Informację o wyrobach zawierających azbest”.
Szczegółowe informacje dotyczące warunków i zasad udzielania dotacji można uzyskać w Referacie Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Zarządzania kryzysowego Urzędu Gminy, pod nr. tel. 58 692 20 37 (p. Krzysztof Pudyszak).
Kompletny wniosek o udzielenie dotacji należy złożyć w formie pisemnej, z kompletem wymaganych załączników, w biurze podawczym Urzędu Gminy Cedry Wielkie lub drogą pocztową.