Oszuści znów atakują

Kolejny już raz Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed otwieraniem i odpowiadaniem na maile, które wydają się korespondencją z ZUS. Szczególną uwagę należy zwrócić na adres, z którego przychodzą wiadomości.

Oszuści podszywający się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych ponownie podjęli aktywność w Internecie. W ostatnich dniach liczna grupa klientów w różnych częściach kraju otrzymała maile z informacją o konieczności spłaty zaległości w ZUS. Niektóre z maili zawierają prośbę o ponowne wypełnienie formularza zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych – ZUS ZUA, który jest załącznikiem do maila. Umieszczone w stopce korespondencji logotypy ZUS i PUE – Platforma Usług Elektronicznych – sugerują, że nadawcą jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Gdy jednak przyjrzymy się dokładnie adresowi nadawcy, nie powinniśmy mieć wątpliwości, że korespondencja elektroniczna nie pochodzi z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – tłumaczy Krzysztof Cieszyński, regionalny rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych województwa pomorskiego.

Oszuści posługują się dwoma adresami: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. i Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Żaden z adresów nie ma używanego przez ZUS rozwinięcia „zus.pl”. Dodać trzeba, że ZUS nie stosuje też w swoich adresach mailowych rozwinięcia „gov.pl”, które to pojawiało się przy wcześniejszych próbach oszustw.

Apelujemy, by w żadnym przypadku nie odpowiadać na tego typu na maile ani nie otwierać załączników do nich. Korespondencja taka ma bowiem najczęściej na celu zainfekowanie komputera, a także uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci. Jeżeli ktokolwiek z naszych klientów ma wątpliwości co do nadawcy otrzymanej korespondencji, prosimy o kontakt z najbliższą placówką ZUS lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00 – apeluje Krzysztof Cieszyński.

Kontakt elektroniczny ze strony ZUS możliwy jest jedynie w sytuacji, gdy klient posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych i wyraził zgodę na taką formę kontaktu.