Rejs kontenerowca w ramach obchodów Roku Rzeki Wisły.

W ramach ogłoszonego przez Sejm RP Roku Rzeki Wisły, Marszałkowie Woj. Pomorskiego i Kujawsko - Pomorskiego zorganizowali pierwszy promocyjno-badawczy rejs kontenerowy na trasie Gdańsk - Warszawa, odbywający się w dniach 19-27 kwietnia 2017 r. Rejs ten ma na celu zwiększenie możliwości przewozu towarów i rozwoju logistyki Regionu Morza Bałtyckiego poprzez wzmocnienie transportu śródlądowego i morskiego.

W trakcie rejsu do Tczewa odbyło się seminarium pn. „Przyszłość żeglugi śródlądowej w Polsce, wyzwania i możliwości rozwoju” połączone z wystawą „Gospodarcze wykorzystanie rzek” przygotowane przez Departament Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku. W rejsie tym, zapoczątkowanym w Gdańsku z przystankiem w porcie Tczew, udział wzięli Pan Kazimierz Smoliński - Wiceminister Infrastruktury i Budownictwa, Pan Dariusz Drelich - Wojewoda Pomorski, Pan Ryszard Świlski - Wicemarszałek Woj. Pomorskiego, Pan Sławomir Kopyść - Wicemarszałek Woj. Kujawsko-Pomorskiego, przedstawiciele instytucji rządowych tj. Urzędu Morskiego, RZGW m.in. Pan Krzysztof Roman - Zastępca Dyrektora oraz samorządowcy, w tym Pan Janusz Goliński - Wójt Gminy Cedry Wielkie. W czasie prezentacji i prelekcji przedstawiono szerokie możliwości gospodarczego wykorzystania zasobów rzek w Polsce, przy uwzględnieniu potrzeby ochrony środowiska.

Gmina Cedry Wielkie zadeklarowała aktywny udział w obchodach Roku Wisły, upatrując w tym szanse rozwoju gospodarczego terenów wzdłuż rzeki Wisły i Martwej Wisły. Biorąc pod uwagę już funkcjonującą w ramach Pętli Żuławskiej - marinę w Błotniku, rozwijającą się stocznię jachtową Activ w Błotniku oraz funkcjonujące od wielu lat nabrzeże portowe w Leszkowych, chcemy wspierać i rozwijać przedsiębiorczość związaną z żeglarstwem, przemysłem jachtowym i transportem śródlądowym.

Prowadzone od wielu lat prace refulacyjne na rzece Wisła, a ostatnio i na Martwej Wiśle, są wykonywane głównie w celu ochrony przeciwpowodziowej Żuław. Jednocześnie doskonale przyczyniają się do udrożniania dróg wodnych, co bezsprzecznie służy rozwojowi żeglugi śródlądowej. Nie bez znaczenia jest również fakt, że dzięki GDDKiA w Gdańsku oraz czeskiej firmy Metrostav, pozyskiwany z rzeki refulat ma dodatkowe wykorzystanie przy budowie drogi ekspresowej S7 Koszwały - Elbląg. Działania te, mające charakter kompleksowy, w dużym stopniu przyczyniają się do ochrony środowiska oraz dróg, po których porusza się ciężki transport samochodowy przywożący piasek z odległych rejonów Kaszub.

Potrójne wykorzystanie wydobywanego kruszywa z rzeki Wisły i Martwej Wisły ma wpływ: po pierwsze na regulację rzeki, co służy ochronie przeciwpowodziowej Żuław, po drugie kruszywo jest wykorzystywane do budowy drogi ekspresowej S7, a po trzecie sprzyja rozwojowi żeglugi śródlądowej. Te działania mają ogromne znaczenie dla Pomorza, ale miałyby jeszcze większe znaczenie, gdyby były prowadzone na całym odcinku rzeki. Obecnie widać, po przepłynięciu Torunia i Włocławka, jak bardzo rzeka Wisła jest „dzika” i nieprzydatna do żeglugi, ponieważ jest zbyt płytka z dużą ilością mielizn.

Należy kompleksowo podejść do problemu odpowiedniego uregulowania rzek w Polsce, co z pewnością będzie miało znaczący wpływ dla rozwoju gospodarczego nie tylko naszego regionu, ale i całego kraju.

  • img_0153
  • img_0175
  • img_20170413_103027
  • img_20170419_123003
  • img_20170419_123220
  • img_20170419_134519
  • img_20170419_134835
  • img_20170419_135050
  • img_20170419_164843
  • img_20170419_165612